4. Adatkezelés a Grasshopperben – Volatile adat-származtatás

Adatok származtatása

A Grasshopper-ben az adatokat (vagy volatile vagy állandó) paraméterekben tároljuk és a komponentekben használjuk őket. Ha a paraméter állandó állományában nincsen tárolt adat, valonnan máshonnan kell azt származtatni. Volatile adatok esetében a változó értéke külső hatásra változhat. A kimeneti paraméterek kivételével minden paraméter megmutatja, hogy honnan kapja az adatot és a legtöbb paraméter nagyon hasonló. Csatlakoztathatunk egy kettős paramétert (egy számot egy tizedesjeggyel) egy egész számokkal dolgozó forrásba, az gondoskodik az átváltásról. A plug-innel többféle átváltási séma meghatározható, de ha nincs átváltási művelet definiálva, a paraméter a vételi oldalon átváltási hibát fog generálni. Például, ha egy felületet kötnénk be amikor pontra lenne szükség, a Point paraméter fog piros színre váltva hibaüzenetet generálni (melyet a kapcsolt menüből elérhetünk). Ha a paraméter egy komponenthez tartozik, ez a piros színnel jelzett állapot végigterjed a teljes hierarchián (explicit history-n)  és a komponent is pirosra vált, mégha ő magában nem is tartalmaz semmiféle bug-ot.

Kapcsolatok kezelése

Mivel a paraméterek a saját adatforrásaikért felelősek, hozzáférhetünk ezek beállításaihoz a kérdéses paraméteren keresztül. Tegyük fel, hogy van egy kis definíciónk amely három komponentet és kettő paramétert tartalmaz (a Grasshopper paraméterekről és komponentekről az előző bejegyzésben volt szó):

gh5.1

Jelenleg minden objektum elszigetelten áll, így el kell kezdenünk összekötni őket. Nem számít, milyen sorrendben csináljuk, de balról jobbra kell haladnunk. Ahogy az egér mutatójával megfogjuk a paraméter kicsi félkörét (amit ’grip’-nek is neveznek) egy csatlakozó vonal jelenik meg az kurzorhoz kapcsoltan:

gh5.2

Amint az egér (a bal gomb folyamatos nyomvatartása mellett) egy lehetséges cél paraméter fölé ér, a vonal csatlakozik és folytonossá változik. Ez nem jelent állandó kapcsolatot amíg fel nem engedjük az egér gombját:

gh5.3

A PtGrid komponent „Y” paraméterével megtehetjük ugyanezt, valamint a Line komponent „A” és „B” paramétereivel. Klikk+Vidd+Engedd el…

Megfigyelhető, hogy mindkét irányban tudunk kapcsolatokat létrehozni. De érdemes odafigyelni, alapesetben egy új kapcsolat mindig felülírja a korábbiakat. Mivel azt feltételezik, hogy leggyakrabban egyszeri kapcsolatokat használ a user, külön kell beállítani, ha többféle forrást szeretnénk meghatározni. (A Grasshopper adatkezelés alapjairól egy korábbi leckében volt szó.) Ha lenyomjuk a Shift billentyűt a vonalak csatlakoztatásakot, az egér mutatája jelezni fogja, hogy máshogy viselkedik:

gh5.4

gh5.5

gh5.6

gh5.7

Ha az egérgomb elengedésének pillanatában az „ADD” kurzor aktív, úgy a paraméter hozzáadódik a forráslistához. Ha olyan forrás paramétert kapcsolunk be, amely már létezett a forrásban, semmi nem fog történni. Ugyanabból a forrásból egynél többször nem származtathatunk.

gh5.8

gh5.9

Ugyanezen az elven, ha a Ctrl billentyűt tartjuk lenyomva, a „REM” kurzor válik láthatóvá, és a megfogott forrást eltávolíthatjuk a forráslistából. Ha a cél objektum nincs bekapcsolva, nem történik semmi.

gh5.10

gh5.11

A paraméter kapcsolt menüjéből is megszüntethetjük a kapcsolódásokat, nem hozhatunk létre újakat:

gh5.12

A Grasshopper-ben arra is meg van a lehetőség, hogy egy ’Receiver’ segítségével vonalak nélkül létesítsünk adatátviteli kapcsolatot, a Params csoport Special almenüjében találjuk ezt a különleges paramétert. A Receiver-be beköthetünk bármilyen paramétert, csak úgy, mint bármely másik komponentbe. De amint felengedjük az egér gombját, a vonal automatikusan eltűnik. Ez azért történik, mert a Receiver alap beállítása szerint a szaggatott csatlakozó vonalak csak akkor látszanak, ha a Receiver ki van jelölve. Jobb gombbal rákattintvaa kapcsolt menüben beállíthatjuk, hogy a vonalakat mikor jelenítse meg: soha, mindig, illetve kijelölt állapotban. A Receiver kimeneti jelét annyi komponenthez csatlakoztathatjuk, amennyihez akarjuk.

gh5.13

Itt, a szaggatott csatlakozó vonal azért látszik, mert a komponent ki van jelölve.

gh5.14

Az egyes számjegy a Receiver bemeneténél azt jelzi, hogy egy forrás van csatlakoztatva a bemenethez. Egyébként ha a Receiver komponent nincs kijelölve, a csatlakozó vonal már nem látszik (de az információt továbbra is továbbítja).

gh5.15

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s