1. Bevezetés a Grasshopperbe – Ismerkedés a kezelőfelülettel

Az első lépés: telepítés

Grasshopper plug-in telepítése
A Grasshopper plug-in ingyenesen letölthető, ehhez el kell mennünk a Grasshopper honlapjára. A képernyő bal felső sarkában a Download menüpontjára kattintva adjunk meg egy aktív, hozzáférhető e-mail címet. Ezután jobb klikk » Mentés másként és már csak ki kell választanunk a kívánt mappát, ahová az .exe fájlt lementjük. (megjegyzés: a fájlt nem lehet hálózati kapcsolatról betölteni, helyileg kell lementeni a számítógépe merevlemezére vagy SSD meghajtójára.)

gh_1.1

A Letöltés ablakban kattintsunk a Futtatás gombra majd kövessük a Telepítő utasításait. (megjegyzés: a Grasshopper legújabb verziója Rhino 5.0 és Rhino 4.0 SR9 alatt működik! Korábbi verziókhoz korábbi Grasshopper változatok szükségesek.)

A Grasshopper kezelőfelülete

Főablak
Miután telepítette és betöltötte a plug-int, gépelje a “Grasshopper” parancsot a Rhino parancssorába, hogy előhívja a Grasshopper kezdőablakát.

gh_1.2

A kezelőfelület számos különböző elemet tartalmaz, néhány közülük már ismerős lehet a Rhino felhasználóknak.

A. Főmenü sáv
A menü hasonlít a tipikus Windows-os menük elrendezéséhez, kivételt képez a jobb oldalon a B jelű fájlböngésző fül, amely a Grasshopper sajátja. Így könnyedén lépdelhetünk a különböző betöltött fájlok között a legördülő sáv segítségével. Már itt megjegyzendő, hogy különös figyelemmel bánjunk a billentyűkombonációkkal, ugyanis azok mindig az aktív ablakra érvényesek, amely nem csak a Grasshopper ablak lehet, de bármilyen egyéb más megnyitott ablak a Rhino-ban. A korábbi verziókban ez nagyobb problémát okozott, de az Undo funkció ellenére is érdemes óvatosan bánni különösen a Ctrl-X, Ctrl-S és Del parancsokkal.

B. Fájlböngésző fül
Ahogy az előző pontban írtuk, a legördülő sáv a betöltött fájlok közötti lépkedést teszi lehetővé.

C. Komponent panelek
gh_1.3Ez a terület tartalmazza az összes komponent csoportot. Minden komponent egy meghatározott csoportba tartozik (például a “Params” csoportba tartozik minden alapvető adattípus, vagy a “Curves” csoportba tartozik minden vonalgörbe-szerű elem) és minden csoport külön fület kapott az Eszköztárban. Az eszköztárak magassága és szélessége állítható, ezáltal több vagy kevesebb eszköz  gombjának megjelenítését engedélyezzük a csoportban.
Az eszköztár panelen láthatóak az adott csoportba tartozó komponentek. Amióta ezekből már rengeteg létezik, csak az N legnépszerűbbnek a gombját jeleníti meg a panel; amennyiben a teljes eszköztárat szeretnénk látni, a panel alján az eszközcsoport fülre kattinva hívhatjuk elő azt. Ezután egy felugró ablakban megjelenik a teljes csoport panel, amely az összes elérhető objektumot tartalmazza.
gh_1.4Elég ha csak rákattintunk az objektumra a listában, de le is húzhatjuk az egérrel a munkaterületünkre. A csoport panelen egy objektumra kattinva az lehelyeződik az eszköztárba a későbbi gyors felhasználást megkönnyítendő. Az eszköztár panelen lévő gombokra kattinva az objektum nem kerül le a munkaasztalra, le kell húznunk az egérrel.
gh_1.5A kompontentek a nevük alapján is előhívhatóak, ha a munkaasztalon bárhová duplát kattintunk egy keresőablak ugrik fel. Kezdje el begépelni a keresett komponent nevét és már meg is jelenik egy lista a megfelelő találatokkal.

D. Ablak címtábla
A szerkesztő ablak címtáblája eltérően működik a Windows-ban megszokottól; ha az ablak nincs lekicsinyítve vagy teljes méretre nagyítva, a címtáblára duplán kattintva legördíti vagy elrejti a párbeszédablakot. Ez egyszerű módja a plug-in és  Rhino felületei közötti lépkedésnek, mert lekicsinyíti a Grasshopper szerkesztő ablakát anélkül, hogy a képernyő aljára vagy más ablakok alá kelljen helyeznünk azt. Ügyeljen arra, hogy ha bezárja a szerkesztő ablakot, a Grasshopper előnézetek eltűnnek a képernyőről, viszont a fájlt nem zártuk ezzel be. Amikor a legközelebbi alkalommal futtatjuk a _Grasshopper parancsot, az ablak változatlan formában fog megjelenni a betöltött fájlunkkal.

E. Munkaasztal eszköztár
A munkaasztal eszköztár gyors és egyszerű hozzáférést biztosít néhány gyakran használt lehetőséghez. Az összes eszköz elérhető a menüből is, és el is tüntethető az eszköztár, ha akarjuk. (A View menüben lehet újra megjeleníteni.)
gh_1.6
A munkaasztal eszköztár a következő eszközöket tartalmazza (balról jobbra):

1.            Definíció tulajdonságok szerkesztő
2.            Vázlat eszköz
A vázlat eszköz hasonlóan működik, mint a ceruza jellegű eszközök a Photoshop-ban vagy a Windows Paint-ben. A vázlat eszköz alapbeállításaiban változtatható a vonalvastagság, vonaltípus és a szín. Valójában elég nehéz egyenes vonalakat vagy meghatározott alakzatokat rajzolni. Ennek a problémának a kiküszöbölésére, rajzoljon bármilyen vázlat vonalat a munkaasztalra. Kattintson jobb egérgombbal a vonalra, és válassza ki a “Load from Rhino” lehetőséget, majd válasszon ki bármilyen előre definiált alakzatot a Rhino jelenetben (Ez bármilyen 2d alakzat lehet, úgy mint négyszög,kör, csillag stb.) Miután kiválasztotta a referencia alakzatot, üsse le az Enter billentyűt, és az előzőleg rajzolt alakzat átalakul a beállított Rhino referencia alakzattá.
3.            Nagyítás beállítások
4.            Navigációs térkép
Egy kisebb digrammszerű ablakot nyit meg a munkaasztalon, amely lehetővé teszi a munkaasztalon a gyors mozgást scroll-ozás vagy pan-elés nélkül. Ez a lehetőség hasonló a Photoshop-ban megszokott Navigator ablak működéséhez.
5.            Nagyítsd mindet (beállítja a nagyítás mértékét, ha a definíció nem férne el teljes egészében a képernyőn)
6.            Sarokra igazít (a 4 gomb a definíció 4 sarkára irányítja a nézetet)
7.            Egyéni nézetek (legördülő menüt hív elő az elmentett nézetekről)
8.            Képlet újraépítése (a definíció visszamenőleges újraépítését végzi)
9.            Események újraépítése (alapesetben a Grasshopper automatikusan lefuttatja a munkaterületen vagy a Rhino-ban végzett változtatásokat. Ebben a menüpontban ezt lehet kikapcsolni.)
10.            Raj tömörítő (Cluster compactor) Az összes kijelölt objektumot egy raj-objektummá tömöríti. A raj-objektumok még befejezetlenek és valószínűleg a jövőben még teljesen át lesznek dolgozva, így óvatosan használjuk őket meglévő projektjeinken!
11.            Raj szétrobbantó (Cluster exploder) Az összes kijelölt rajt egyes objektumokra bontja szét. A raj-objektumok még befejezetlenek és valószínűleg a jövőben még teljesen át lesznek dolgozva, így óvatosan használjuk őket meglévő projektjeinken!
12.            Égetés eszköz (Bake) az összes kiválasztott component-et rendes Rhino abjektummá alakítja. (Beleégeti a Rhino jelenetbe.)
13.            Előnézet beállítások
Alapesetben a Grasshopper geometria megjelenítődik a Rhino modellterében. A megjelenítést változtathatjuk objektumonként, de az összes elemre is kikapcsolhatjuk. Az árnyalt (Shaded) ábrázolás kikapcsolása felgyorsítja az olyan jelenetek ábrázolását, amelyben sok az íves vagy vágott felület.
14.            Elrejtés gomb
Ez a gomb elrejti a munkaasztal eszköztárát, a View menüből kapcsolhatjuk vissza.

F. A munkaasztal
Valójában ez az a szerkesztő felület, ahol a komponentek és paraméterek időbeli hálózatát definiálhatjuk és szerkeszthetjük. (Hasonlóan kell elképzelnünk ezt az időbeli hálót, mint például a Maya-ban a Hypergraph-ot vagy a 3DsMax hierarchia-rendszerét.) A munkaterületen helyezzük el a definíciót létrehozó objektumokat és itt kapnak helyet a felhasználói widget-ek (G) is. A munkaasztalon lévő objektumok a színükkel adnak visszajelzést az állapotukról:

gh_1.7

A.            Paraméter Az a parameter, amely valamilyen figyelmeztetést tartalmaz, narancssárga színnel jelenik meg. A legtöbb parameter először narancssárga színű, amikor lehelyezzük a munkaasztalra, mivel a hozzárendelt adat hiánya figyelmeztetésként jelenik meg.

B.            Paraméter Az a parameter, amely sem figyelmeztetést sem hibaüzenetet nem tartalmaz.

C.            Komponent A komponent mindig egy bonyolultabb objektum, mivel bemeneti (Input) és kimeneti (Output) paraméterekkel is rendelkezik. Az ábrán látható C jelű komponent legalább egy figyelmeztetést tartalmaz.A figyelmeztetések és hibaüzenetek az objektumok kapcsolt menüjében láthatóak.

D.            Komponent Az a komponent, amely sem figyelmeztetést, sem hibaüzenetet nem tartalmaz.

E.            Komponent Olyan komponent, amely legalább egy hibaüzenetet tartalmaz. A hiba oka lehet maga a komponent vagy valamelyik bemeneti vagy kimeneti parameter. A következő fejezetekben még sokkal többet fogunk hallani a komponenet struktúrákról.

Minden kijelölt objektum zöld színezéssel jelenik meg a munkaasztalon.(Az ábrán nem látszik.)

G. Felhasználói widget-ek
A tutorial írásakor az egyedüli elérhető felhasználói widget az iránytű, amely a munkaasztal jobb alsó sarkában található. Az iránytű widget egy grafikus nacigációs vezérlő, amely megmutatja, hogy az aktuális nézethez képest merre található a teljes definíció. A widget-eket a View menüben lehet ki- és bekapcsolni.

H. Állapotsor
Az állapotsorban visszajelzést kapunk a kijelölés állapotáról és a plug-inben bekövetkezett főbb eseményekről. A definíciókkal kapcsolatos kulcsfontosságú információk, mint hogy van-e hiba vagy figyelmeztetés a szkriptben, itt jelennek meg.
A bal alsó sarokban lévő narancssárga négyszög alakú ikon a Grasshopper fórumának RSS olvasója. Az ikonra kattintva a legfrissebb témák (a Grasshopper csoport oldalához linkelve) jelennek meg. Valamelyik témát kiválasztva a csoport egy tagja által posztolt bejegyzéséhez jutunk. A Grasshopper felhasználói csoportját ide kattintva is elérheti!

A Távvezérlő Panel
gh_1.8Mivel a Grasshopper ablak elég nagy, elképzelhető, hogy munkánk során nem szeretnénk végig a képernyőn látni. Természetesen lekicsinyíthetjük vagy letehetjük a tálcára, de akkor már nem változtatgathatjuk a paramétereket. Ha minimális hozzáférést szeretnénk az éppen aktuális definícióhoz, előhívhatjuk a Távvezérlő Panelt. Ez egy úszó párbeszédablak, amely az összes Slider-t (csúszka-paraméter) és Boolean kapcsolót megjeleníti. (Remélhetőleg a jövőben további lehetőségekkel bővül majd.) A Távvezérlő Panelen találunk még alapszintű előnézet, esemény és fájl-váltó vezérlőket is.

A Távvezérlő Panelt a főablak View menüpontjából, vagy a _GrasshopperPanel parancs parancssorba való begépelésével hívhatjuk elő.

A modelltér előnézet jelzései

gh_1.9

A.            Kék színnel jelzi azokat a geometriákat, amelyeket éppen mozgatunk az egérrel.

B.            Zöld színnel jelzi azokat a térbeli elemeket, amelyek az éppen kijelölt komponenthez tartoznak.

C.            Piros színnel jelennek meg a modelltérben a kijelöletlen komponentekhez tartozó geometriák.

D.            A pont geometriát kereszttel jelöli a téglalap helyett, hogy meg lehessen különböztetni a Rhino pont objektumától.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s