A zene és a 3D nyomtatás – 3D nyomtatott hangszerek

3D nyomtatással ma már nem csupán ékszereket, design-tárgyakat, építészeti 3D modelleket, 3D nyomtatott prototípusokat készíthetünk, hanem gyakorlatilag bármit, ami a rétegről rétegre történő additív gyártási eljárás technológiájával megvalósítható. Egyelőre méretbeli korlátai vannak csak a designerek kreativitásának: a legtöbb 3D nyomtató munkaterülete 5 dm3 vagy annál kisebb, így a legtöbb terv is ebben a léptékben készül.

3dfuvo_750

Image courtesy of MIT Media Lab

A 3D nyomtatás technológiája, a rengeteg új lehetőség a hangszerkészítők fantáziáját is megmozgatta, a parametrikus dizájn megjelent a hangszertervezésben is (jóllehet egyelőre csak a hagyományos formák ornamentikus díszítéseként). Az MIT Media Lab azonban számos kutatást folytat a 3D nyomtatás lehetséges alkalmazásáról a hangszergyártásban, amelyben részt vesznek amatőr DIY 3D nyomtatók, hangszergyártó cégek, zenészek és 3D nyomtatási szakemberek, hogy közösen fedezzenek fel új területeket a hangszertervezés területén.

3d_fuvola

A 3D nyomtatás segítségével nem csak másolhatjuk a már meglévő formákat, modelleket, de teljesen új, korábban nem létező formavilágot is létrehozhatunk. Egyelőre csak a húros és fúvós hangszerek között jelentek meg az első 3D nyomtatott koncepciók, a technológia azonban annyira friss, hogy valószínűleg futótűzként fog átterjedni a többi hangszer területére is. Pont a méretbeli korlátok miatt, a nagyobb hangszerek esetében a 3D nyomtatás inkább az egyes alkatrészek elkészítésében játszhat fontos szerepet, a nagy formátumú 3D nyomtatók elterjedése még odébb van.

A legkisebb, és vélhetően legelső hangszer, ami egy 3D nyomtatón készült, egy síp lehetett. Körülbelül másfél óra alatt kinyomtatható, a különböző 3D nyomtatható modelleket kínáló oldalakon számos letölthető .stl fájlt találunk. Jóllehet, ebben az esetben ésszerűségről szó sincs: azt a sípot, amelyet körülbelül 100 Ft-ért megkapunk bármelyik kínai boltban, mi nagyjából tizenötszörös költséggel nyomtattuk ki.

CIMG0963

Image via Flickr

A fúvós hangszereknél maradva, Amit Zoran az MIT Media Lab kutatója egy teljesen funkcionális fuvolát készített el 3D nyomtatás segítségével, még a szelepek és gombok is a 3D nyomtatóból kerültek ki, ahogyan a rugók kivételével az összes alkatrész. Ráadásul egy darabban készült el a szerkezet, hála az Objet PolyJet technológiájának, ami lehetővé teszi akár 9 féle anyag alkalmazását egyetlen modellen belül.

A németországi lézerszinteres 3D nyomtató specialista EOS cég egy hegedű testét (hangszerkényét) készítette el SLS technológiával, amelynek geometriáját egy Stradivari hegedű alapján készítették el 3D szkenneléssek és 3D modellezéssel. Az alkatrészeket egy nagy, porral dolgozó EOSint géppel készítették el, majd egy tapasztalt hegedűkészítő szerelte össze hagyományos fa alkatrészekkel (híd, húrláb és kulcsok) valamint szokványos hegedűhúrokkal, ami azt jelenti, hogy a 3D nyomtatott alkatrészek a teljes rezonátor-rendszer részeiként funkcionálnak.

És akkor elérkeztünk a kedvenceimhez, a gitárokhoz. Ezek a húros hangszerek közel állnak a szívemhez, több éven át játszottam elektromos és akusztikus gitárokon egyaránt. A kedvenceim a klasszikus elektromos gitárok voltak, a Fender Telecaster, Stratocaster és a Gibson Les Paul máig meghatározzák a hangszeres zenék hangzását. Derek Manson és Olaf Diegel pont ezeket a klasszikus hangszereket értelmezte újra a 3D nyomtatás segítségével; a klasszikus formavilágot megtartva, azt azonban parametrikus geometriával ötvözve hozott létre olyan gitártesteket, amelyek legyártása a 3D nyomtatás létezése előtt lehetlel lett volna. Van itt minden, Les Paul-ok, Stratocasterek, a kedvencem azonban a fogaskerekes steampunk Telecaster.

A két művész egyedi megrendelésre készíti 3D nyomtatott hangszereit, ahol a 3D nyomtatásnak valójában csak esztétikai szerepe van: a hangot egyáltaláb nem befolyásolják a 3D nyomtatással készült alkatrészek, azok csak beburkolják a fából készült vázat, amely a valódi rezonancia-forrás. Ettől függetlenül ezek a hangszerek nem csak gyönyörűek, de teljesen funkcionálisak is, ahogyan az a következő videóból is kiderül; jó kezekben minden gitár jól szól. A hangszerek egyébként az EOS SLS technológiájával készültek különleges nylon alapanyagból.

A sor végén szintén egy 3D nyomtatott gitár következik, mégpedig a világ első, teljes egészében 3D nyomtatással készült akusztikus gitárjával ismerkedhetünk meg. A fent említett elektromos gitárok csak egyes alkatrészeket tartlmaznak, amelyek 3D nyomtatással készültek, Scott Summit terve azonban egészen elképesztő módon, egy darabban jött ki a 3D nyomtatóból. Summit arról mesél egy interjúban, hogy kölyökként mindig egy drága, $ 3,000 –os gitárra vágyott, ami sosem lehetett az övé. Épp ezért örül neki, hogy tervével egy gyermekkori álmát válthatta valóra, a gitár ugyanis kereken ennyi pénzből készült el. A hangszert a 3D Systems készítette el; a gitár teste műanyagból készült, a hangolókulcsok 3D nyomtatott ezüstből, valamint számos, rozsdamentes acélból készült 3D nyomtatott elemet is találunk még a gitáron, így a fémmel történő 3D nyomtatás lehetőségeivel is élt a kísérletező kedvű tervező.

Remélem tetszett a mai bejegyzés, és Ti is érdekesnek találjátok a 3D nyomtatásnak a hagyományostól eltérő alkalmazásait, az én fejemben már a leendő 3D nyomtatott gitárom koncepciója érlelődik, nem lenne rossz egy saját, egyedi hangszer!

Reklámok

About bonooobong

parametric | architecture

One comment

  1. Visszajelzés: Affordable 3d printing pen from Velleman | 3dfizz – a great 3D print community

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: