Grasshopper – algoritmikus programozás építészeknek

A korábbiakban tárgyalt parametrikus dizájn és generatív gyártás, vagyis a munkadarabok rétegenkénti felépítésének legfőbb előnye, hogy bármely, 3D-s CAD programmal előállítható alakzat megvalósítható vele. A tárgy 3D modelljét virtuálisan felszeletelik, majd például ezeket a szeleteket 3D nyomtatás során rétegről rétegre kialakítják egymáson.

© parametric | art

© parametric | art

A kortárs építészet kapcsán egyre gyakrabban találkozunk az algoritmus kifejezéssel, jóllehet korábban ez inkább informatikai eszmecserékben fordult csak elő. A mai digitális építészet azonban előszeretettel alkalmaz különböző – korábban csak a programozásban használt – algoritmusokat mind a generatív építészet, mind a parametrikus dizájn területén. A parametrikus dizájn során a tervező számára a formák a geometrián és funkción túl sokkal többet jelentenek, a különböző formák és struktúrák analízise során rengeteg adatot szolgáltatnak, amelyek ugyan csak egy rendezetlen digitalis adathalmaz mindaddig, amíg egy algoritmus által feldolgozásra és rendezésre nem kerül (így az adatokból az egymáshoz való viszonyuk alapján már információ képződik), mellyel aztán vezérelhetőek lesznek akár különböző geometriai transzformációk is.

© parametric | art

© parametric | art

Akit foglalkoztat a kortárs építészet bizonyára találkozott már a Grasshopper kifejezéssel, leginkább a különböző generatív formák létrehozásának kapcsán. (Jóllehet a platform sokkal sokszínűbb felhasználásra alkalmas, mégis a modellezésben terjedt el leginkább.) A Grasshopper tulajdonképpen egy adatstruktúra kezelő környezet. Az építészet számára rengeteg adat gyűjthető a topológiától kezdve a benapozáson át a használati és fenntarthatósági követelményekig minden, viszont ezeket az adatokat valamilyen szinten ábrázolni is szeretnénk, lehetőleg a térben. A Grasshopper és a hozzá hasonlóparametrikus tervezőszoftverek segítségével lehetséges, hogy egyetlen paramétert megváltoztatva a teljes test megváltozik, annak minden komponensével együtt. Ez hatékonyságot jelenthet szokásos szerkezetek tervezésénél. Ezért a Grasshopper egy 3d modellező programban fut, és a Rhinoceros NURBS-modellezési lehetőségei remekül használhatól adatrendszerek térbeli megjelenítésére. Ezáltal a Rhino is a Maya-hoz és a 3DStudioMax-hoz hasonlóan parametrikus modellező szoftverré válhat.

Igény már jóval korábban is mutatkozott algoritmusok térbeli ábrázolására az építészek részéről, de amíg ezen a területen nemtörtént fejlesztés az építészek az animációkban használt szoftverekkel kísérleteztek, különböző dinamikus jelenségeket (folyadékok viselkedése) szimulálva próbáltak formaváltozatokat létrehozni. Voltak azohnban, akik vették a fáradtságot és esetleg programozói vénával is rendelkeztek, és megtanulták az animációs szoftverek belső programnyelvét, hogy 3d-s lehetőségeiket kihasználva saját igényeiknek megfelelően testreszabhassák a működését. A MEL (Maya Embedded Language) a MaxScript, Processing, Python és VB Script programnyelvek voltak a Grasshopper megjelenéséig szinte a parametrikus és generatív építészet egyedüli eszközei, azonban a scriptek írása, maga a kódolás eléggé távol áll az építészeti gondolkodástól. Az amrikai Bentley MicroStation cég fejlesztett még egy Generative Components nevű parametrikus és generatív tervezést támogató felhasználói környezetet.

© parametric | art

© parametric | art

A magyar építészoktatás egy elhanyagolt területe a digitális, algoritmikus tervezés. A Grasshopper nevű program a parametrikus szerkezeti és látványtervezés legkönnyebben elsajátítható és egyben egyik leghatékonyabb eszköze, amely egészen új lehetőségeket ad az építész kezébe. Legyen szó akár szokatlan alakzatok vagy terek formakereséséről vagy szerkezetek optimalizálásáról, a parametriai ismeretek lassan elengedhetetlen részét képezik a tervezésnek. Sajnos egyelőre Magyarországon a parametrikus tervezési módszertan és tervezés-informatológia még nem épült be az építészeti oktatásba, szomszédainknál viszont már majdnem minden tantárgyhozkapcsoltan oktatnak parametrikus és generatív algoritmikus módszereket a tervezést előkészítő analízisektől kezdve a digitalis gyártásig.

© Robert McNeel & Associates

© Robert McNeel & Associates

A Grasshopper-rel támogatott tervezési munka új távlatokat nyit meg nem csupán az építészet, de a belsőépítészet, illetve bútortervezés terén is. De ezen felül a legjelentősebb előnye, hogy mindezt úgy képes megtenni, hogy a tervezés és kivitelezés folyamata sokkal közelebb kerül egymáshoz, és olyan új eszközöket adhat a tervezők kezébe, amelyek képesek kezelni és ezáltal befogadni a tudományok legújabb vívmányait. A Grasshopper-rel olyan adatfeldolgozó hálót építhetünk fel magunknak, amilyet csak szeretnénk, és akár valós időben, webkamera képe alapján vagy egyéb szenzortól gyűjtött valós idejű információ alapján képes adatokat generálni és továbbküldeni, remek platformot biztosítva ezzel a reszponzív és interaktív építészeti megoldásoknak.

© parametric | art

© parametric | art

Ami a legnagyszerűbb az egészben, hogy a generatív és analitikus algoritmusok felépítése, a parameterizes, tulajdonképpen a programozás egy – az építészek számára is könnyen felfogható és kezelhető – grafikus térben zajlik, amely hatalmas előnyt jelent azon építészek számára, akiket érdekelnek a parametrikus módszerekkel létrehozott formák, el is sajátították az algoritmikus gondolkásmódot a tervezés során, viszont nem szeretnének megtanulni egy vagy akár többprogramnyelvet csak azért, hogy a folyamatábrájukból egy futtatható és működő kód legyen.
Az alábbi videó egy kis betekintést enged a Grasshopper világába, megismertetve minket a működésével és a felhasználói felülettel.

BEND 00. Grasshopper Introduction from exlab.org on Vimeo.

A tervek szerint lesz az oldalon egy külön Grasshopper szekció, ahová az általam készített tutorialokat, Grasshopper oktató anyagokat fogom folyamatos frissítésekkel tematikusan feltölteni. Addig is: a kód legyen Veletek! 😉

Reklámok

About bonooobong

parametric | architecture

3 comments

  1. Visszajelzés: Egyedi generatív ékszerek 3D nyomtatással | parametric | art

  2. Visszajelzés: voronoidwall1.jpg | parapentek

  3. Visszajelzés: parametric | art :: mobius truss lampshade - Sense 3D Printer

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: